30 aprilie 2012

HG 107/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate

Nu este o noutate legislativa. A aparut in anul 2004 (M.O. nr. 160/24.02.2004) si nu a mai fost actualizata pana la data prezentului articol. A intrat in vigoare la data de 24.02.2004.
Mai este de interes in legatura cu gestionarea anvelopelor uzate Norma din 2004 aprobata prin Ordinul comun nr. 386 MEC/243 MMGA din 19/07/2004; actul a intrat in vigoare la data de 06.08.2004. 

De ce este interesanta aceasta hotarare de guvern?
La fel ca in cazul ambalajelor si deseurilor de ambalaje, acumulatorilor si bateriilor precum si a deseurilor de acumulatori si bateri, echipamente electrice si electronice si a deseurilor de echipamente electrice si electronice etc., si in cazul anvelopelor si anvelopelor uzate am identificat o serie de obligatii care ne intereseaza, fie ca suntem simpli utilizatori ai acestor bunuri, fie producatori, importatori ori operatori economici pe lantul de colectare si tratare a deseurilor rezultate din anvelope. 

Am primit foarte des intrebari legate de obligatiile ce revin firmelor in legatura cu anvelopele si anvelope uzate. Ce putem spune despre acestea?

Pentru cei interesati am sa fac o prima trimitere la vocabular (a se vedea mai multe aici). Sunt 10 termeni pentru care exista lamuriri speciale.

A doua trimitere o fac la tipurile de anvelope care intra sub incidenta HG 170/2004. Acestea sunt:

  1. Anvelope pentru motociclete, motorete, motoscutere si biciclete
  2. Anvelope pentru aeronave
  3. Anvelope pentru autoturisme de oras, autoturisme de teren, microbuze si autoutilitare
  4. Anvelope pentru autocamioane, autospeciale, autobuze, troleibuze, remorci si semiremorci auto
  5. Anvelope pentru tractoare si masini agricole
  6. Anvelope pentru masini si utilaje pentru constructii si exploatari miniere.
Daca toate lucrurile sunt clare pana aici, o sa trecem mai departe.

HG 170/2004 defineste 5 categorii principale de actori:

  1. Persoanele juridice care introduc pe piata anvelope noi si/sau anvelope uzate destinate reutilizarii (a se vedea mai multe aici)
  2. Persoanele fizice si persoanele juridice care detin anvelope uzate (a se vedea mai multe aici)
  3. Persoanele juridice care comercializeaza anvelope noi si/sau anvelope uzate destinate reutilizarii (a se vedea mai multe aici)
  4. Persoanele juridice care desfasoara una sau mai multe dintre activitatile de colectare, resapare, reciclare si/sau valorificare termoenergetica a anvelopelor uzate - a se vedea mai multe aici (sunt unele obligatii specifice numai pentru persoanele juridice care desfasoara activitatea de colectare a anvelopelor uzate - a se vedea mai multe aici).
  5. Persoanele juridice care preiau responsabilitatea gestionarii anvelopelor uzate de la persoanele juridice care introduc pe piata anvelope noi si/sau anvelope uzate destinate reutilizarii, conform art. 7 alin. (1) din HG 170/2004 (a se vedea mai multe aici).
Daca va regasiti in una sau mai multe dintre aceste categorii de actori, atunci verificati ce obligatii aveti si ce sanctiuni prevede HG 170/2004 in cazul nerespectarii acestor prevederi.

Ce relevanta are HG 170/2004 in raport cu Legea 211/2011?

Am sa ma refer aici numai la un aspect de interes. Relatia HG 170/2004 cu prevederile art. 23 paragrafele de la (1) la (3), privind „responsabilitatea pentru gestionarea deseurilor”.

Ce prevede articolul 23 la paragrafele (1)...(3):

„Art. 23. - (1) Producatorul sau detinatorul care transfera deseuri catre una dintre persoanele fizice ori juridice prevazute la art. 22 alin. (1) (n.n. operator economic autorizat care desfasoara activitati de tratare a deseurilor sau unui operator public ori privat de colectare a deseurilor in conformitate cu prevederile art. 4 alin.(1)-(3) si art. 20 din Legea 211/2011.) in vederea efectuarii unor operatiuni de tratare preliminara operatiunilor de valorificare sau de eliminare completa nu este scutit de responsabilitatea pentru realizarea operatiunilor de valorificare ori de eliminare completa.

2) La propunerea autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, prin actul normativ care reglementeaza categoria de deseuri se stabilesc conditiile cu privire la responsabilitatea gestionarii deseurilor si cazurile in care producatorului initial de deseuri ii revine responsabilitatea pentru intregul lant al procesului de tratare sau cazurile in care responsabilitatea producatorului si a detinatorului de deseuri se poate imparti ori delega intre factorii implicati in lantul procesului de tratare.

(3) La propunerea autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, prin actul normativ care reglementeaza categoria de deseuri, in conformitate cu prevederile art. 12 (n.n. in legatura cu raspunderea extinsa a producatorului), se stabileste daca organizarea activitatilor de gestionare a deseurilor revine partial sau in totalitate producatorului produsului din care deriva deseul respectiv si masura in care distribuitorul produsului respectiv participa la aceasta responsabilitate.”

Este clar ca prevederile din HG 170/2004 se aliniaza perfect cu noile prevederi din Legea 211/2011, acolo unde se vorbeste despre „responsabilitatea pentru gestionarea deseurilor” si, de ce nu, despre „responsabilitatea extinsa a producatorului”.

Mihai Dogariu
Trainer & Senior Auditor
Sisteme de management QEHS

Articole in legatura cu gestionarea anvelopelor uzate:

***Obligatii ale persoanelor juridice care introduc pe piata anvelope noi si/sau anvelope uzate destinate reutilizarii
***Obligatii ale persoanelor fizice si persoanele juridice care detin anvelope uzate
***Obligatii ale persoanelor juridice care comercializeaza anvelope noi si/sau anvelope uzate destinate reutilizarii
***Obligatii ale persoanelor juridice care desfasoara una sau mai multe dintre activitatile de colectare, resapare, reciclare si/sau valorificare termoenergetica a anvelopelor uzate
***Obligatii specifice numai pentru persoanele juridice care desfasoara activitatea de colectare aanvelopelor uzate
***Obligatii ale persoanelor juridice care preiau responsabilitatea gestionarii anvelopelor uzate de la persoanele juridice care introduc pe piata anvelope noi si/sau anvelope uzate destinate reutilizarii,conform art. 7 alin. (1) din HG 170/2004.


***Termeni utilizati: a se vedea mai multe aici