21 martie 2012

Dacă citești noua Lege a deșeurilor observi că apar des referiri la două art. 4 și art. 20



Articolul 4 ne spune cum este cu ierarhizarea deșeurilor

Articolul 20 ne spune despre protecția sănătății și a mediului.

Neîndeplinirea prevederilor din cele două articole de lege nu conduce direct la sancțiuni. Totuși, dacă analizăm textul de lege, observăm că apar două articole în care se face referire la ele, iar amenda este de la 20.000 lei la 40.000 lei.

Mai multe despre sancțiunile din Legea 211/2011 pentru producătorii și deținătorii de deșeuri aici.


La ce se referă sancțiunile cu pricina?

Capitolul 9. Valorificarea deșeurilor: art. 13. - Producătorii de deșeuri și deținătorii de deșeuri au obligația valorificării acestora, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1)-(3) și art. 20.

Capitolul 14. Responsabilitatea pentru gestionarea deșeurilor: art. 22. - (1) Producătorul de deșeuri sau, după caz, orice deținător de deșeuri are obligația de a efectua operațiunile de tratare în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1)-(3) şi art. 20 sau de a transfera aceste operațiuni unui operator economic autorizat care desfășoară activități de tratare a deșeurilor sau unui operator public ori privat de colectare a deșeurilor în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1)-(3) şi art. 20.


Despre ce este vorba aici?

Cum operațiile de valorificare a deșeurilor sunt parte din operațiile de tratare a deșeurilor (tratarea deșeurilor include și toate operațiile de valorificare a deșeurilor), cele două articole se referă cam la același lucru ori, articolul 13 este un caz particular al articolului 22 (1).

În fine, ideea este că producătorul de deșeuri și deținătorul de deșeuri trebuie să realizeze operațiile de tratare a deșeurilor cu luarea în considerare a „ierarhiei deșeurilor” și să asigure totodată și „protecția sănătății populației și a mediului”. 

Dacă nu se întâmplă treaba asta înseamnă amendă, iar lucrurile devin serioase. Amenda este de la 20.000 lei la 40.000 lei.


Mai multe despre ierarhizarea deșeurilor aici.

Mai multe despre protecția sănătății populației și a mediului aici.

Concluzie

Ierarhizarea deseurilor si protectia sanatatii populatiei si a mediului reprezinta obligatii si nu optiuni. Neindeplinirea acestora duce la amenzi usturatoare.

Responsabilii cu gestionarea deseurilor de la nivelul producatorilor ori detinatorilor de deseuri trebuie sa intreprinda demersuri concrete privind respectarea ierarhiei deseurilor si protectia sanatatii populatiei si a mediului atunci cand proiecteaza, aplica, verifica si analizeaza eficacitatea sistemului de management al deseurilor din cadrul organizatiilor lor.


„Ierarhizarea deseurilor” si „protectia sanatatii populatiei si a mediului” se dau la pachet

Dacă citești noua Lege a deșeurilor observi că apar des referiri la două art. 4 și art. 20



Articolul 4 ne spune cum este cu ierarhizarea deșeurilor

Articolul 20 ne spune despre protecția sănătății și a mediului.

Neîndeplinirea prevederilor din cele două articole de lege nu conduce direct la sancțiuni. Totuși, dacă analizăm textul de lege, observăm că apar două articole în care se face referire la ele, iar amenda este de la 20.000 lei la 40.000 lei.

Mai multe despre sancțiunile din Legea 211/2011 pentru producătorii și deținătorii de deșeuri aici.


La ce se referă sancțiunile cu pricina?

Capitolul 9. Valorificarea deșeurilor: art. 13. - Producătorii de deșeuri și deținătorii de deșeuri au obligația valorificării acestora, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1)-(3) și art. 20.

Capitolul 14. Responsabilitatea pentru gestionarea deșeurilor: art. 22. - (1) Producătorul de deșeuri sau, după caz, orice deținător de deșeuri are obligația de a efectua operațiunile de tratare în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1)-(3) şi art. 20 sau de a transfera aceste operațiuni unui operator economic autorizat care desfășoară activități de tratare a deșeurilor sau unui operator public ori privat de colectare a deșeurilor în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1)-(3) şi art. 20.


Despre ce este vorba aici?

Cum operațiile de valorificare a deșeurilor sunt parte din operațiile de tratare a deșeurilor (tratarea deșeurilor include și toate operațiile de valorificare a deșeurilor), cele două articole se referă cam la același lucru ori, articolul 13 este un caz particular al articolului 22 (1).

În fine, ideea este că producătorul de deșeuri și deținătorul de deșeuri trebuie să realizeze operațiile de tratare a deșeurilor cu luarea în considerare a „ierarhiei deșeurilor” și să asigure totodată și „protecția sănătății populației și a mediului”. 

Dacă nu se întâmplă treaba asta înseamnă amendă, iar lucrurile devin serioase. Amenda este de la 20.000 lei la 40.000 lei.


Mai multe despre ierarhizarea deșeurilor aici.

Mai multe despre protecția sănătății populației și a mediului aici.

Concluzie

Ierarhizarea deseurilor si protectia sanatatii populatiei si a mediului reprezinta obligatii si nu optiuni. Neindeplinirea acestora duce la amenzi usturatoare.

Responsabilii cu gestionarea deseurilor de la nivelul producatorilor ori detinatorilor de deseuri trebuie sa intreprinda demersuri concrete privind respectarea ierarhiei deseurilor si protectia sanatatii populatiei si a mediului atunci cand proiecteaza, aplica, verifica si analizeaza eficacitatea sistemului de management al deseurilor din cadrul organizatiilor lor.


13 martie 2012

Legea nr. 211/2011, la Capitolul 27 aduce in discutie un subiect nou pentru cei care genereaza ori detin deseuri: programele de prevenire a generarii deseurilor.
Cine trebuie sa detina un astfel de program?
Potrivit art. 43. – „Persoana juridica ce exercita o activitate de natura comerciala sau industriala...”. Este interesant cum in definitiile de la anexa 1 la lege lipsesc cei doi termeni: „persoana juridica ce exercita o activitate de natura comerciala” (a nu se confunda cu termenul de comerciant definit in lege la anexa 1, punctul 8) şi „persoana juridica ce exercita o activitate de natura industriala”. Acest lucru face ca multi pesti sa intre in plasa articolului 43.
Despre ce este vorba?
„Avand in vedere rezultatele unui audit de deseuri, este obligata (persoana juridica ce exercita o activitate de natura comerciala sau industriala) sa intocmeasca si sa implementeze, .... un program de prevenire si reducere a cantitatilor de deseuri generate din activitatea proprie sau, dupa caz, de la orice produs fabricat, inclusiv masuri care respecta un anumit design al produselor, si sa adopte masuri de reducere a periculozitatii deseurilor. ”
De cand se aplica aceasta prevedere?
Incepand cu anul 2012.

Ce sanctiuni sunt prevazute?
Art. 61 (Capitolul 35. Sanctiuni) nu prevede sanctiuni legate de neindeplinirea articolului 43.
Totusi, daca citim mai atent legea exista o legatura indirecta: neindeplinirea prevederilor din art. 40 (3): „Autoritatile publice si operatorii economici au obligatia furnizarii datelor necesare elaborarii planurilor, potrivit prevederilor legale”, legate de prevederile art. 42 (2): „Programele de prevenire a generarii deseurilor pot sa faca parte din planurile de gestionare a deseurilor prevazute la art. 37, ...”, ar putea duce usor la sanctiuni care prevad amenda intre 15.000 lei si 30.000 lei 
Cine poate elabora un astfel de program de prevenire a generarii deseurilor?
Programul se poate elabora de cel in cauza (persoana juridica ce exercita o activitate de natura comerciala sau industriala ) sau de catre o terta persoana/asociatie profesionala.
Pana la aceasta data nu s-au formulat cerinte specifice privind competentele ori autorizatiile necesare pe care trebuie sa le detina terta persoana/asociatia profesionala.
Ce este un audit de deseuri?
Daca citesti legea nu este foarte clar ce este cu auditul de deseuri si ce rol are el in intocmirea programelor cu pricina. El nu este ceva concret prevazut prin lege, ci doar calea prin care ajungi la program. Totusi, legiuitorul a stabilit o definitie a auditului de deseuri (anexa 1, pct. 1): „o evaluare sistematica, documentata, periodica si obiectiva a performantei sistemului de management si a proceselor de gestiune a deseurilor cu scopul de a facilita controlul managementului deseurilor si al valorificarii deseurilor generate, precum si de a evalua respectarea politicii de mediu, inclusiv realizarea obiectivelor, performanta intreprinderii referitoare la prevenirea si reducerea producerii de deseuri din propria activitate si performanta intreprinderii referitoare la reducerea nocivitatii deseurilor”.  Ati inteles ceva de aici? Este ca si cum ai face ghemotoc toate cerintele din standardul ISO 14001 ori standardul ISO 9001 si apoi le despachetati si le intindeti pe sarma de rufe.
In fine, am incercat sa aflu daca este stabilit un continut ori o reglementare la nivel national cu privire la realizarea auditului de deseuri.... si nu am aflat.
Fireste ca, nu la noi ci la altii, literatura de specialitate este bogata si plina de detalii interesante. Un astfel de audit de deseuri, continut si abordare se bazeaza pe un intreg lant de procese, antreneaza multe persoane dintr-o firma si concureaza cu succes orice sistem de management de mediu.
Deja am prezentat un astfel de mecanism tip – audit de deseuri - si este in continuare subiect pentru cursurile dedicate Legii 211/2011 de anul acesta.
Sa recapitulam: De ce este nevoie de un audit de deseuri? Evident pentru a elabora un program de prevenire a generarii deseurilor. Cui ii trebuie acest program? Legea iar ne lamureste rapid: Art. 42. - (1) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului adopta, pana la data de 12 decembrie 2013, programe de prevenire a generarii deseurilor la nivel national.

Mihai Dogariu
Trainer & Auditor QEHS

De la „audit de deseuri” la „programe de prevenire a generarii deseurilor”

Legea nr. 211/2011, la Capitolul 27 aduce in discutie un subiect nou pentru cei care genereaza ori detin deseuri: programele de prevenire a generarii deseurilor.
Cine trebuie sa detina un astfel de program?
Potrivit art. 43. – „Persoana juridica ce exercita o activitate de natura comerciala sau industriala...”. Este interesant cum in definitiile de la anexa 1 la lege lipsesc cei doi termeni: „persoana juridica ce exercita o activitate de natura comerciala” (a nu se confunda cu termenul de comerciant definit in lege la anexa 1, punctul 8) şi „persoana juridica ce exercita o activitate de natura industriala”. Acest lucru face ca multi pesti sa intre in plasa articolului 43.
Despre ce este vorba?
„Avand in vedere rezultatele unui audit de deseuri, este obligata (persoana juridica ce exercita o activitate de natura comerciala sau industriala) sa intocmeasca si sa implementeze, .... un program de prevenire si reducere a cantitatilor de deseuri generate din activitatea proprie sau, dupa caz, de la orice produs fabricat, inclusiv masuri care respecta un anumit design al produselor, si sa adopte masuri de reducere a periculozitatii deseurilor. ”
De cand se aplica aceasta prevedere?
Incepand cu anul 2012.

Ce sanctiuni sunt prevazute?
Art. 61 (Capitolul 35. Sanctiuni) nu prevede sanctiuni legate de neindeplinirea articolului 43.
Totusi, daca citim mai atent legea exista o legatura indirecta: neindeplinirea prevederilor din art. 40 (3): „Autoritatile publice si operatorii economici au obligatia furnizarii datelor necesare elaborarii planurilor, potrivit prevederilor legale”, legate de prevederile art. 42 (2): „Programele de prevenire a generarii deseurilor pot sa faca parte din planurile de gestionare a deseurilor prevazute la art. 37, ...”, ar putea duce usor la sanctiuni care prevad amenda intre 15.000 lei si 30.000 lei 
Cine poate elabora un astfel de program de prevenire a generarii deseurilor?
Programul se poate elabora de cel in cauza (persoana juridica ce exercita o activitate de natura comerciala sau industriala ) sau de catre o terta persoana/asociatie profesionala.
Pana la aceasta data nu s-au formulat cerinte specifice privind competentele ori autorizatiile necesare pe care trebuie sa le detina terta persoana/asociatia profesionala.
Ce este un audit de deseuri?
Daca citesti legea nu este foarte clar ce este cu auditul de deseuri si ce rol are el in intocmirea programelor cu pricina. El nu este ceva concret prevazut prin lege, ci doar calea prin care ajungi la program. Totusi, legiuitorul a stabilit o definitie a auditului de deseuri (anexa 1, pct. 1): „o evaluare sistematica, documentata, periodica si obiectiva a performantei sistemului de management si a proceselor de gestiune a deseurilor cu scopul de a facilita controlul managementului deseurilor si al valorificarii deseurilor generate, precum si de a evalua respectarea politicii de mediu, inclusiv realizarea obiectivelor, performanta intreprinderii referitoare la prevenirea si reducerea producerii de deseuri din propria activitate si performanta intreprinderii referitoare la reducerea nocivitatii deseurilor”.  Ati inteles ceva de aici? Este ca si cum ai face ghemotoc toate cerintele din standardul ISO 14001 ori standardul ISO 9001 si apoi le despachetati si le intindeti pe sarma de rufe.
In fine, am incercat sa aflu daca este stabilit un continut ori o reglementare la nivel national cu privire la realizarea auditului de deseuri.... si nu am aflat.
Fireste ca, nu la noi ci la altii, literatura de specialitate este bogata si plina de detalii interesante. Un astfel de audit de deseuri, continut si abordare se bazeaza pe un intreg lant de procese, antreneaza multe persoane dintr-o firma si concureaza cu succes orice sistem de management de mediu.
Deja am prezentat un astfel de mecanism tip – audit de deseuri - si este in continuare subiect pentru cursurile dedicate Legii 211/2011 de anul acesta.
Sa recapitulam: De ce este nevoie de un audit de deseuri? Evident pentru a elabora un program de prevenire a generarii deseurilor. Cui ii trebuie acest program? Legea iar ne lamureste rapid: Art. 42. - (1) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului adopta, pana la data de 12 decembrie 2013, programe de prevenire a generarii deseurilor la nivel national.

Mihai Dogariu
Trainer & Auditor QEHS

1 martie 2012

HG 856/2002, privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei cuprinzand deseurile, inclusiv deseurile periculoase, cu completarile ulterioare, prevede obligatii in domeniul gestiunii deseurilor.

Ce prevede HG 856/2002?

Agentii economici care genereaza deseuri au obligatia sa tina evidenta gestiunii deseurilor in conformitate cu modelul prevazut in anexa nr. 1 la hotarare, pentru fiecare tip de deseu

Aceste date, centralizate, se transmit anual autoritatilor publice teritoriale de protectia mediului, la cererea acestora.

Agentii economici autorizati sa desfasoare activitati de colectare, transport, depozitare temporara, valorificare si eliminare a deseurilor aplica aceasta prevedere numai pentru deseurile generate din activitatile proprii.


Cum se completează evidența gestiunii deșeurilor? vezi aici.



La completarea evidentei deseurilor se aplica un sistem de codificare a deseurilor conform listei din anexa nr. 2 la hotarare. Procedura prevede, pentru fiecare tip de deseu identificat, utilizarea unui cod format din 6 cifre (a se vedea art. 6 la hotarare). Deseurile periculoase trebuie marcate cu un asterisc (*) dupa codul de 6 cifre. Pentru mai multe detalii vizi aici.

Deseurile rezultate din colectarea ambalajelor, inclusiv amestecurile de ambalaje din materiale diferite, se incadreaza la codul 15 01, si nu la codul 20 01 (a se vedea art. 8 punctul (3) la Ordinul MMP 794/2012).

Absenta evidentei gestiunii deseurilor, inscrierea de date incorecte in aceasta, neutilizarea codurilor deseurilor pentru completarea evidentei, precum si netransmiterea catre autoritatilor publice centrale si celor teritoriale de protectie a mediului a evidentei constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 7.500 lei.


Noua lege privind regimul deseurilor, Legea 211/2011, la Capitolul 32 „Pastrarea evidentei” prevede cerinte suplimentare. Neindeplinirea noilor obligatii constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 lei la 40.000 lei.


Care sunt noile obligatii aduse de Legea 211/2011?


Producatorii de deseuri, detinatorii de deseuri, comerciantii si brokerii, asa cum sunt definiti in anexa nr. 1 la lege, precum si operatorii economici care desfasoara activitati de tratare a deseurilor sunt obligati sa asigure evidenta gestiunii deseurilor pentru fiecare tip de deseu, in conformitate cu modelul prevazut in anexa nr. 1 la HG 856/2002, cu completarile ulterioare, si sa o transmita anual agentiei judetene pentru protectia mediului.


Acestia mai au obligatia sa pastreze evidenta gestiunii deseurilor cel putin 3 ani. Exceptie fac operatorii economici care desfasoara activitati de transport, care trebuie sa pastreze evidenta timp de cel putin 12 luni.

Producatorii si detinatorii de deseuri persoane juridice trebuie sa pastreze buletinele de analiza care caracterizeaza deseurile periculoase generate din propria activitate si sa le transmita, la cerere, autoritatilor competente pentru protectia mediului.

Persoanele juridice/Persoanele fizice autorizate, precum si producatorii de deseuri periculoase, operatorii economici care sunt autorizati pentru colectarea si transportul deseurilor periculoase sau care actioneaza in calitate de comercianti ori brokeri sunt obligati sa tina o evidenta cronologica a cantitatii, naturii, originii si, dupa caz, a destinatiei, a frecventei, a mijlocului de transport, a metodei de tratare, precum si a operatiunilor de valorificare si eliminare si sa o puna la dispozitia autoritatilor competente, la cererea acestora.

Mai multe despre evidenta gestiunii deseurilor: apasa aici!

Cum codifici deseurile: apasă aici!

Evidenta gestiunii deseurilor

HG 856/2002, privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei cuprinzand deseurile, inclusiv deseurile periculoase, cu completarile ulterioare, prevede obligatii in domeniul gestiunii deseurilor.

Ce prevede HG 856/2002?

Agentii economici care genereaza deseuri au obligatia sa tina evidenta gestiunii deseurilor in conformitate cu modelul prevazut in anexa nr. 1 la hotarare, pentru fiecare tip de deseu

Aceste date, centralizate, se transmit anual autoritatilor publice teritoriale de protectia mediului, la cererea acestora.

Agentii economici autorizati sa desfasoare activitati de colectare, transport, depozitare temporara, valorificare si eliminare a deseurilor aplica aceasta prevedere numai pentru deseurile generate din activitatile proprii.


Cum se completează evidența gestiunii deșeurilor? vezi aici.



La completarea evidentei deseurilor se aplica un sistem de codificare a deseurilor conform listei din anexa nr. 2 la hotarare. Procedura prevede, pentru fiecare tip de deseu identificat, utilizarea unui cod format din 6 cifre (a se vedea art. 6 la hotarare). Deseurile periculoase trebuie marcate cu un asterisc (*) dupa codul de 6 cifre. Pentru mai multe detalii vizi aici.

Deseurile rezultate din colectarea ambalajelor, inclusiv amestecurile de ambalaje din materiale diferite, se incadreaza la codul 15 01, si nu la codul 20 01 (a se vedea art. 8 punctul (3) la Ordinul MMP 794/2012).

Absenta evidentei gestiunii deseurilor, inscrierea de date incorecte in aceasta, neutilizarea codurilor deseurilor pentru completarea evidentei, precum si netransmiterea catre autoritatilor publice centrale si celor teritoriale de protectie a mediului a evidentei constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 7.500 lei.


Noua lege privind regimul deseurilor, Legea 211/2011, la Capitolul 32 „Pastrarea evidentei” prevede cerinte suplimentare. Neindeplinirea noilor obligatii constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 lei la 40.000 lei.


Care sunt noile obligatii aduse de Legea 211/2011?


Producatorii de deseuri, detinatorii de deseuri, comerciantii si brokerii, asa cum sunt definiti in anexa nr. 1 la lege, precum si operatorii economici care desfasoara activitati de tratare a deseurilor sunt obligati sa asigure evidenta gestiunii deseurilor pentru fiecare tip de deseu, in conformitate cu modelul prevazut in anexa nr. 1 la HG 856/2002, cu completarile ulterioare, si sa o transmita anual agentiei judetene pentru protectia mediului.


Acestia mai au obligatia sa pastreze evidenta gestiunii deseurilor cel putin 3 ani. Exceptie fac operatorii economici care desfasoara activitati de transport, care trebuie sa pastreze evidenta timp de cel putin 12 luni.

Producatorii si detinatorii de deseuri persoane juridice trebuie sa pastreze buletinele de analiza care caracterizeaza deseurile periculoase generate din propria activitate si sa le transmita, la cerere, autoritatilor competente pentru protectia mediului.

Persoanele juridice/Persoanele fizice autorizate, precum si producatorii de deseuri periculoase, operatorii economici care sunt autorizati pentru colectarea si transportul deseurilor periculoase sau care actioneaza in calitate de comercianti ori brokeri sunt obligati sa tina o evidenta cronologica a cantitatii, naturii, originii si, dupa caz, a destinatiei, a frecventei, a mijlocului de transport, a metodei de tratare, precum si a operatiunilor de valorificare si eliminare si sa o puna la dispozitia autoritatilor competente, la cererea acestora.

Mai multe despre evidenta gestiunii deseurilor: apasa aici!

Cum codifici deseurile: apasă aici!

Google+ Followers

Share buttons

Get Widget