10 octombrie 2015

ISO 14001-2015 și contextul organizațional

Capitolul 4 al Standardul Internațional ISO 14001-2015 se ocupă de contextul organizațional.


Acest capitol conține patru subcapitole, după cum urmează:

4.1 Cunoașterea organizației și contextul acesteia.
4.2 Înțelegerea nevoilor și așteptărilor părților interesate.
4.3 Determinarea domeniului de aplicare al sistemului de management de mediu.
4.4 Sistemul de management de mediu.

Acest capitol are echivalent în versiunea 2005 a lui ISO 14001, secțiunea 4.1 denumită Cerințe generale și care conține numai patru rânduri. Noua versiune din 2015 aduce 4 subcapitole, din care două se referă la lucruri extrem de noi, iar celelalte două dezvoltă într-o abordare mai complexă noțiunile de domeniu de aplicare și sistem de management de mediu.

În schema generală a unui sistem de management de mediu conform ISO 14001-2015, capitolul 4 este prezentat ca în figura de mai jos.



Sisteme de management de mediu și cerințele ISO 14001-2015 (foto: www.iso.org)

Să le luăm pe rând.

4.1 Cunoașterea organizației și contextul acesteia

Cuvintele cheie aici sunt aspecte interne și externe și condiții de mediu în legătură cu organizația. Cerința 4.1 ne spune că atunci când dorim să punem în aplicare un sistem de management de mediu în cadrul organizației (firmei noastre, la modul cel mai general), atunci trebuie să cunoaștem acele aspecte interne și externe ale organizației care joacă un rol determinant în cadrul sistemului de management de mediu și mai mult, în capacitatea acestuia de ași îndeplini rezultatele așteptate / rezultatele intenționate. O precizare în cadrul cerinței 4.1 din standard, aspectele sau problemele interne și externe includ și condițiile de mediu sau ceea ce reprezintă mediul înconjurător ca și prezență / jucător la un moment determinat.

Ce vrea să spună cerința 4.1? Că atunci când vrei să pui în aplicare un sistem de management de mediu în cadrul firmei tale, trebuie să identifici mai întâi toate aspectele din interiorul și din exteriorul firmei, inclusiv sensibilitatea firmei la factorii de mediu care o pot afecta sau care sunt afectați de firmă, cu scopul de a dimensiona sistemul de management de mediu adecvat cu toate aceste aspecte, și mai mult, a determina în ce măsură aceste aspecte pot devia sistemul de la scopul său final, acela de a conduce la atingerea rezultatelor așteptate.

Aspectele interne și externe ale organizației contribuie la individualizarea sistemelor de management de mediu și a capacității acestora de a produce rezultate așteptate.

4.2 Înțelegerea nevoilor și așteptărilor părților interesate

Cerința 4.2 are ca scop identificarea părților externe și interne relevante și identificarea cerințelor specifice ale acestora (sub formă de nevoi și așteptări), inclusiv cunoașterea și utilizarea cerințelor părților externe și interne atunci când punem în aplicare un sistem de management de mediu. Cerințele părților interesate sunt prezentate în standard sub titulatura generică de obligații de conformare.

Obligațiile de conformare contribuie la individualizarea sistemelor de management de mediu și a capacității acestora de a produce rezultate așteptate.

4.3 Determinarea domeniului de aplicare al sistemului de management de mediu

Chestiunea cu domeniul de aplicare pentru sistemul de management de mediu este cam așa. Vrei să implementezi un sistem de management de mediu, atunci spune-mi de unde până unde se întinde el în cadrul firmei tale și/sau dincolo de firma ta. Luând în considerare chestiunile de la secțiunile 4.1 și 4.2 de mai sus, locațiile fizice și activitățile, produsele și serviciile și structura de persoane relevante, care au autoritate și capacitate de a exercita control și influență, toate mixate definesc domeniul de aplicare pentru sistemul de management de mediu.

Cerința 4.3 ne mai cere să menținem informații documentate cu privire la domeniul de aplicare pentru sistemul de management de mediu. Ce înseamnă acest lucru? Informațiile documentate vor reprezenta subiect pentru un articol separat.

4.4 Sistemul de management de mediu

Cerințele 4.1, 4.2 și 4.3 de mai sus sunt utilizate ca date de intrare pentru această cerință.

În fine, sistem de management de mediu. Aici standardul internațional aduce elemente noi de discuție și pune lumea la treabă. Să mă explic. Deși în viziunea unora dintre specialiștii într-ale standardelor ISO de management era subînțeles că sistemele de management sunt făcute din procese și interacțiuni, totuși, utilizatorii standardului ISO 14001, versiuni anterioare celei din 2015 aveau libertatea de a avea sisteme de management de mediu care nu aveau nici o legătură cu procesele și interacțiunile lor. Sistemele erau limitate la activități și proceduri care să descrie cerințele din capitolul 4 al standardului.

Versiunea ISO  14001-2015 ne spune clar ca sistemele despre care vom discuta de acum înainte în domeniul managementului de mediu sunt constituite din procese și interacțiuni ale acestora. Acest mic detaliu schimbă complet judecata a ceea ce înseamnă de acum înainte sistemele de management de mediu. Dar despre acest aspect o să discut poate mai mult în articolele viitoare.

Un alt detaliu mic dar extrem de semnificativ este cel legat de rezultatele așteptate. Standardul nu pomenește ca prioritate zero sistemul de management de mediu ci rezultatele așteptate ce decurg din punerea în aplicare a unui sistem de management de mediu. Din nou, ținta standardului este pe rezultate.

În fine, secțiunea 4.4 ne spune că dacă vrem să punem în aplicare sisteme de management de mediu conform ISO 14001-2015, atunci trebuie să utilizăm cerințe descrise în acest standard, adică cerințele din capitolele de la 4 la 10.

Datele de ieșire din cerința 4.4 – un sistem de management de mediu capabil să producă rezultate așteptate.

Ce nu spune standardul în cerința 4.4? Aici este o chestiune foarte interesantă și pe care o dezvolt în detaliu la cursul dedicat sistemelor de management de mediu, acolo unde va aștept să discutăm despre ISO 14001, sisteme și sisteme integrate.

Citește aici despre Capitolul 5.

O listă completă a articolelor pe tema ISO 14001-2015 găsiți aici.

Pentru înscrieiri la cursul dedicat ISO 14001-2015 vă rog să luați legătura cu colegii mei care se ocupă de aceste aranjamente, la numărul de telefon 021.314.14.30 sau mobil 072.611.69.18.

Până la următorul articol, toate cele bune!

Trimiteți un comentariu